STATUT PRZEDSZKOLA

STATUT

NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA „PROMYCZEK”

W JAROCINIE

 

 

§ 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Niepubliczne Przedszkole „Promyczek” w Jarocinie, zwane dalej „przedszkolem”, jest niepubliczną jednostką oświatową.

  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Jarocinie przy ul. S. Batorego 11, tel.: (0-62) 747 25 72, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., www.promyczekjarocin.pl .

  3. Organem prowadzącym jest Stowarzyszenie Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktyczne „Promyczek” w Jarocinie, ul. S. Batorego 11.

  4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.

 

§ 2

 

Podstawami prawnymi działania przedszkola są w szczególności:

 

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),

  2. rozporządzenia wykonawcze do ustaw,

  3. niniejszy Statut,

  4. wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Burmistrza Jarocina.


§ 3
Cele i zadania przedszkola

 

1. Cele i zadania przedszkola:

  1. wspomaganie i ukierunkowywanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka

z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych,

  1. sprawowanie opieki nad dziećmi w atmosferze akceptacji umożliwiającej dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej,

  2. troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,

  3. rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci,

  4. przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole,

  5. wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka zdrowego i z deficytami.

2. Przedszkole realizuje powyższe cele i zadania poprzez:

  1. zapewnienie w przedszkolu bezpiecznych i przyjaznych warunków do rozwoju umysłowego dzieci, a przez to zachęcanie ich do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego środowiska,

  2. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dziecka, umożliwianie ich zaspokajania,

  3. rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,

  4. rozwijanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej, poprzez promowanie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, rodziców, nauczycieli,

  5. rozwijanie wrażliwości moralnej,

  6. budzenie poczucia więzi z rówieśnikami, rodziną, środowiskiem, z krajem rodzinnym,

  7. rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci oraz budzenie aktywności twórczej,

  8. wspieranie dziecka uzdolnionego,

  9. wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

  10. udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,

  11. przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości regionalnej poprzez zainteresowanie pięknem i bogactwem Ziemi Jarocińskiej,

  12. przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości językowej poprzez mówienie poprawną polszczyzną (kształcenie emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć, inicjowanie form inscenizacji, recytowanie wierszy),

  13. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,

  14. przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości religijnej poprzez prowadzenie nauki religii; nauka religii odbywa się na życzenie rodziców; rodzic ma prawo wyrazić zgodę na piśmie na udział dziecka w nauce religii.

 

§ 4

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

 

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej wychowankom..

  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana na wniosek nauczyciela.

  6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie zajęć specjalistycznych: logopedycznych, kompensacyjno-korekcyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym, porad, konsultacji.

  8. Czas trwania zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.

  9. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych dla dzieci mających trudności ustalane są przez dyrektora placówki.

  10. Uczęszczanie dziecka na zajęcia specjalistyczne wymaga zgody rodziców.

 

 

§ 5

Zadania związane z bezpieczeństwem

 

  1. W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem.

  2. Do obowiązków pracownika gospodarczego należy codzienna kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik winien usunąć istniejące zagrożenie, zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne decyzje.

  3. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i dodatkowo na każde 15 dzieci jednej osoby dorosłej. Organizacja wycieczek odbywa się zgodnie z obowiązującym regulaminem wycieczek przedszkola.

  4. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Od pierwszych dni pobytu na terenie przedszkolnego ogrodu uczy się dzieci korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

  5. Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu.

  6. Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, ogród przedszkolny) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.

  7. Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi.

  8. W trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych na terenie przedszkola w danym roku szkolnym, opiekę nad dziećmi powierza się osobom prowadzącym zajęcia, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.

  9. Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem, dyrektorem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez:

    1. informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach, niedyspozycjach zagrażających zdrowiu i życiu dziecka,

    2. okazywanie dokumentu tożsamości przez osoby upoważnione przez rodziców do odbioru dziecka,

    3. współdziałanie z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola w zakresie wdrażania u dzieci „bezpiecznych” zachowań.

  10. Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia dzieci i pracowników przedszkola w terminie wskazanym przez ubezpieczyciela.

  11. W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, jedynie wynikające z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

  12. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadomić dyrekcję oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.

  13. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

 

§ 6

Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

 

  1. Rodzice dziecka są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo i mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania go z przedszkola.

  2. Dziecko może być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców dziecka- załącznik nr 2 do umowy o świadczenie usług wych.-opiek.-dydakt. w przedszkolu. W wyjątkowych sytuacjach o zmianie rodzice informują pisemnie.

  3. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną niepełnoletnią powyżej 10 roku życia.

  4. Nauczyciele upoważnieni są do przekazania informacji dla rodziców o miejscu i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.

  5. Rodzice powinni przyprowadzić dziecko do sali i oddać pod opiekę osoby dyżurującej.

  6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną osobę.

  7. Podczas odbierania dziecka z przedszkola nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.

  8. Życzenia rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi prawomocnymi orzeczeniami sądowymi.

  9. W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, narkotyków lub środków odurzających, dziecko nie będzie oddane pod jej opiekę.

  10. Każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicem – prawnym opiekunem dziecka.

  11. Rodzic przestrzega godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.

  12. Zgłaszanie późniejszego przyprowadzania dziecka wynika z konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków.

  13. Dziecko należy odebrać z przedszkola do godziny ustanowionej w danym roku szkolnym za godzinę odbioru dziecka z przedszkola. W przypadku nie odebrania dziecka nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców.

  14. W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, prawnych opiekunów, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu jedną godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami, prawnymi opiekunami.

 

§ 7

Organy przedszkola

 

  1. Organami przedszkola są:

  1. dyrektor,

  2. rada pedagogiczna.

  1. Dyrektor przedszkola:

  1. organizuje pracę placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,

  2. sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,

  3. sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

  4. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,

  5. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej,

  6. w porozumieniu z Zarządem SWOD „Promyczek” dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,

  7. w wykonywaniu zadań współpracuje z zarządem i członkami Stowarzyszenia Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktycznego „Promyczek”,

  8. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, współdecyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar,

  9. dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

  10. wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników przedszkola,

  11. współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

  12. po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego),

  13. w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną,

  14. współpracuje z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,

  15. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

  1. Rada pedagogiczna:

  1. jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia,

  2. przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,

  3. w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu,

  4. w zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,

  5. przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,

  6. rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu,

  7. zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb, zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej,

  8. nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

  9. do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:

  1. przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,

  2. zatwierdzanie planów pracy placówki,

  3. podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w jednostce,

  4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,

  5. ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian,

  1. rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli,

  2. propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,

  3. programy wychowania przedszkolnego.

  1. Organy przedszkola współdziałają z sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje.

  2. Spory pomiędzy dyrektorem przedszkola, a radą pedagogiczną rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

 

§ 8

Organizacja przedszkola

 

  1. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się od początku września, a kończy ostatniego dnia sierpnia następnego roku. Przerwę wakacyjną ustala organ prowadzący przedszkole.

  2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

  4. W szczególnych przypadkach nie może przekraczać 30 osób.

 

§ 9

Praca wychowawczo-dydaktyczna

 

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.

  2. Wybór programów wychowania przedszkolnego określają odrębne przepisy.

  3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

  4. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola,

w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.

  1. Na terenie przedszkola mogą być organizowane zajęcia dodatkowe. Zajęcia te finansowane są

w całości przez rodziców.

  1. Zajęcia dodatkowe organizowane są poza godzinami przeznaczonymi na realizację podstawy programowej.

  2. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez dyrektora placówki.

  3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5 – 6 lat - około 30 minut.

  1. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych i edukacyjnych w zależności od potrzeb

i możliwości.

  1. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

  2. Zajęcia z terapii logopedycznej dokumentowane są w dzienniku zajęć terapii logopedycznej.

  3. Zajęcia terapeutyczne dokumentowane są w dzienniku zajęć terapeutycznych.

  4. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.

  5. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem na poznanie liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tych czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.

  6. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.

  7. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.

 

§ 10

Arkusz organizacji przedszkola

 

  1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora.

  2. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący Stowarzyszenie Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktyczne „Promyczek” w Jarocinie.

  3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

  1. liczbę oddziałów, liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach,

  2. czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów,

  3. liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

  4. liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach, oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,

  5. liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych,

  6. ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego i innych nauczycieli.

§ 11

Ramowy rozkład dnia

 

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny.

  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb

i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.

 

§ 12

Funkcjonowanie placówki

 

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący- Stowarzyszenie Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktyczne „Promyczek”.

  2. Dzienny czas pracy przedszkola ustala Stowarzyszenie Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktyczne ”Promyczek” w Jarocinie.

  3. Czas pracy poszczególnych oddziałów określa arkusz organizacyjny placówki.

  4. W czasie przerw w pracy przedszkola istnieje możliwość zapewnienia dzieciom opieki

w oddziale dyżurującym, jeśli będzie zgłoszonych powyżej 15 dzieci z wszystkimi 4 posiłkami.

  1. Przerwa w pracy przedszkola będzie podana do wiadomości na tablicy ogłoszeń i stronie facebookowej.

  2. W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy, itp.) przedszkole prowadzi zajęcia w grupach łączonych. Decyzję podejmuje Dyrektor przedszkola.

  3. W przedszkolu wydawane są cztery posiłki dziennie (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek).

  4. Dzieci przebywają w przedszkolu od 6.30 do 13.00 z „obiadem” , a dzieci z pełnym wyżywieniem (4 posiłki) mogą przebywać od 6.30 do końca godziny ustalonej przez organ prowadzący.

  5. Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.

§ 13

Zasady odpłatności za przedszkole

 

  1. Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatność za korzystanie z wyżywienia przez dzieci i pracowników ustala organ prowadzący-Zarząd Stowarzyszenia Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktycznego „Promyczek” w Jarocinie. Szczegółowe zasady dotyczące odpłatności są określone w Umowie o świadczenie usług wych.-opiek.-dydakt. w Niepublicznym Przedszkolu „Promyczek” w Jarocinie.

  2. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z opłaty stałej i opłaty za wyżywienie oraz opłaty za zajęcia dodatkowe.

  3. Nieobecność dziecka w przedszkolu nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczania opłaty stałej. Z opłaty stałej może być zwolniony rodzic po złożeniu wniosku do dyrektora przedszkola

o zawieszenie pobytu dziecka oraz zwolnienia lekarskiego najpóźniej do drugiego dnia danego miesiąca.

  1. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu powyżej 3 kolejnych dni przysługuje rodzicom odpis z wniesionych opłat w wysokości dziennej stawki żywieniowej.

  2. Za dzieci przebywające dłużej w przedszkolu, a niezadeklarowane za każde rozpoczęte pół godziny będzie pobierana opłata dodatkowa ustanowiona przez Zarząd Stowarzyszenia.

  3. Za udzielane przez przedszkole świadczenia rodzice wnoszą opłaty do 15 dnia każdego miesiąca przelewem na konto bankowe. Przedszkole pobiera ustawowe odsetki za każdy dzień zwłoki.

§ 14

Oddziały przedszkolne

 

  1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela i pomocy pedagogicznej w miarę możliwości, zależnie od czasu pracy oddziału.

  2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, by nauczyciel prowadził swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu.

 

§ 15

Pracownicy przedszkola

 

  1. Pracownicy przedszkola zatrudniani są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.

  2. Zasady zatrudnienia i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

  3. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele oraz specjaliści wspomagający rozwój dziecka (logopeda, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, psycholog, anglista, katecheta) oraz pracownicy administracji i obsługi (pomoce pedagogiczne, intendentka, kucharka, pomoc kuchenna, konserwator-palacz c.o.).

  4. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  5. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola na dany rok szkolny.

  6. Każdy pracownik ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w przedszkolu.

 

§ 16

Zadania nauczycieli

 

  1. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.

  2. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem wszelkich jego działań. Nauczyciel w szczególności:

    1. organizuje zajęcia, zabawy zgodnie z zasadami BHP i potrzebami psychofizycznymi dziecka (zmienność ruchu, wytrzymałość fizyczna),

    2. ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w oddziale, umowy i zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach (w sali, łazience, w trakcie zabaw ruchowych w sali i ogrodzie, na spacerach, wycieczkach, podczas posiłków),

    3. wdraża dzieci do zgodnej zabawy z rówieśnikami,

    4. uczy przewidywania konsekwencji, wyrabia u dzieci samodyscyplinę,

    5. dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem godzin w momencie rozchodzenia się dzieci, funkcjonowania oddziałów łączonych, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem,

    6. nie pozostawia powierzonego mu oddziału dzieci ani na chwilę bez opieki; gdy nauczyciel musi wyjść, oddziałem powinna zająć się osoba z obsługi (pomoc pedagogiczna); nauczyciel powinien ograniczyć do minimum swoją nieobecność,

    7. nie pozostawia dzieci w oddziale bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika – w takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w oddziale,

    8. współdziała z całym personelem przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu,

    9. informuje rodziców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu, w oddziale.

  1. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi i wewnętrznymi ustaleniami.

  2. Nauczyciel planuje pracę z dziećmi poprzez korektę rozkładu zajęć zaproponowanego przez wydawnictwo i weryfikując w nim treści programowe w zależności od potrzeb i możliwości wychowanków.

  3. Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczną, mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci przy wykorzystaniu uzyskanych informacji o dziecku w planowaniu i realizowaniu pracy indywidualnej; obserwacje przeprowadza się dwa razy w roku i dokumentuje je arkuszem diagnostycznym.

  4. Prowadzi analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

  5. Wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego zdolności i zainteresowania.

  6. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.

  7. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagogiem specjalnym, terapeutą pedagogicznym, psychologiem i logopedą.

  8. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego, rady pedagogicznej oraz innych wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

  9. Planuje własny rozwój zawodowy – systematycznie podnosi swoje kwalifikacje przez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

  10. Dba o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych i troszczy się o estetykę pomieszczeń. Dba o powierzony sprzęt i wyposażenie oddziału.

  11. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci w ramach następujących form współpracy:

    1. uzyskiwania informacji o zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i w danym miesiącu,

    2. przekazywania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez:

  1. organizowanie zebrań grupowych w zależności od potrzeb co najmniej dwa razy w roku i zajęć otwartych,

  2. organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami w celu wymiany bieżących informacji o dziecku i dyskusji na tematy wychowawcze,

  3. przeprowadzanie wywiadów, rozmów itp. w celu gromadzenia potrzebnych informacji o rodzinie;

    1. uczestnictwa rodziców w warsztatach, zajęciach, uroczystościach,

    2. prezentowania gazetki dla rodziców o tematyce pedagogicznej,

    3. informowania rodziców na tematy bieżącego życia oddziału i przedszkola,

    4. systematycznego eksponowania prac dzieci.

  1. Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.

  2. Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.

  3. Otacza indywidualną opieką każde dziecko i utrzymuje ścisły kontakt z rodzicami w celu ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych , włączenia ich w działalność przedszkola, współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inne.

  4. Do zadań nauczyciela należy wykonywanie innych poleceń dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce.

  5. Wytwarza w przedszkolu dobrą atmosferę.

  6. Przestrzega przepisy bhp i ppoż.

  7. Przestrzega tajemnicy służbowej.

 

§ 17

Zadania pedagoga-terapeuty

 

  1. Prowadzi badania i działania diagnostyczne związane z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.

  2. Określa, organizuje i prowadzi odpowiednie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci, rodziców i nauczycieli, w tym działania profilaktyczne.

  3. Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych.

  4. Współpracuje z rodzicami, udziela wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku rodzinnym, mającym na celu stymulowanie rozwoju, usprawnianie zaburzonych funkcji.

 

§ 18

Zadania logopedy

 

  1. Przeprowadza badania wstępne, w celu ustalenia stanu mowy dziecka.

  2. Diagnozuje logopedycznie oraz – odpowiednio do jego wyników – organizuje pomoc logopedyczną dobrowolną, nieodpłatną.

  3. Prowadzi terapię logopedyczną indywidualną i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.

  4. Prowadzi doradztwo logopedyczne dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii.

  5. Na wniosek Dyrektora lub nauczyciela bierze udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami.

  6. Prowadzi obowiązkową dokumentację logopedyczną.

 

§ 19

Zadania pracowników administracyjno-obsługowych

 

  1. Podstawowym zadaniem pracowników administracyjno-obsługowych (zgodnie z przydziałem czynności) jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.

  2. Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i współdziała z nimi w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, m.in.:

    1. zgłasza wszelkie nieprawidłowości w działaniu urządzeń i wyposażeniu przedszkola,

    2. wspomaga nauczyciela w opiece nad dziećmi w sali, łazience, ogrodzie, na spacerze, wycieczce i w innych sytuacjach.

  3. Przestrzega przepisy bhp i ppoż.

  4. Wykonuje inne czynności o charakterze służbowym.

  5. Przestrzega tajemnicy służbowej.

 

§ 20

Zadania instruktorów prowadzących zajęcia dodatkowe

 

  1. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć z dziećmi oraz odpowiedzialność za ich jakość.

  2. Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.

  3. Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

  4. Odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci.

  5. Odpowiada za dobro przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie.

 

§ 21

Wychowankowie przedszkola

 

  1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat.

  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło dwa lata.

  3. Przedszkole umożliwia odbycie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci

6-letnich.

  1. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.

  2. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

§ 22

Zasady rekrutacji oraz skreślania z listy wychowanków przedszkola

 

  1. Usługi świadczone są przez przedszkole odpłatnie. Rodzic zawiera z przedszkolem umowę o świadczenie usług wych.-opiek.-dydakt. na czas określony.

  2. Zgłoszenie dziecka do przedszkola jest równoznaczne z akceptacją przez rodziców (opiekunów prawnych) zasady określonej w ust. 1.

  3. Wysokość opłat i szczegółowe zasady ich wnoszenia ustala organ prowadzący czyli Stowarzyszenie Wychowawczo-Opiekuńczo-Dydaktyczne „Promyczek”.

  4. O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje Dyrektor.

  5. Podstawą zapisania dziecka na listę wychowanków jest złożenie wypełnionej karty zgłoszeniowej według wzoru obowiązującego w przedszkolu. W następnych latach przedszkolnych dziecko wpisywane jest na listę zbiorową, którą rodzic potwierdza podpisem.

  6. Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.

  7. Dyrektor może podjąć decyzję o odmowie przyjęcia dziecka do przedszkola, jeśli w placówce nie ma wolnych miejsc lub też z uwagi na stan zdrowia bądź inne okoliczności dotyczące dziecka, gdy przedszkole nie jest w stanie zapewnić mu odpowiednich warunków odbywania wychowania przedszkolnego.

  8. W przypadku zgłoszenia się większej liczby dzieci niż liczba miejsc – dzieci będą przyjmowane według następujących zasad:

    1. dzieci uczęszczające do przedszkola w ubiegłym roku szkolnym,

    2. rodzeństwo dzieci uczęszczających już do przedszkola,

    3. według kolejności zgłoszeń danego rocznika,

    4. „dwulatki” według daty urodzenia.

  1. Dyrektor ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:

    1. gdy dziecko stanowi zagrożenie dla innych dzieci,

    2. brakiem współpracy pomiędzy rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka, a personelem przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - dydaktycznych,

    3. zalegania z odpłatnością za przedszkole za okres miesiąca.

    4. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,

    5. utajenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w przedszkolu.

  1. Dziecko może być zawieszone z możliwości korzystania z przedszkola w przypadku:

    1. wszawicy,

    2. choroby zakaźnej lub długotrwałej choroby,

    3. sytuacji rodzinnej zmuszającej do zawieszenia.

  1. O zawieszeniu pobytu w przedszkolu decyduje dyrektor.

 

§ 23

Prawa i obowiązki wychowanków

 

  1. Przedszkole gwarantuje każdemu wychowankowi poszanowanie wszystkich praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka i innych aktów powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego poprzez:

  1. przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,

  2. organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,

  3. właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,

  4. uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,

  5. zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,

  6. zaspokajanie potrzeb własnych,

  7. doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,

  8. przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,

  9. współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,

  10. zabawę i wybór towarzysza zabawy,

  11. ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

  12. wyrażanie własnych sądów i opinii,

  13. poszanowanie godności osobistej,

  14. tolerancję,

  15. akceptację,

  16. zrozumienie indywidualnych potrzeb,

  17. poszanowanie własności,

  18. indywidualne tempo rozwoju.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

  1. przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł,

  2. przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,

  3. wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,

  4. przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,

  5. szanować wytwory innych dzieci,

  6. szanować mienie przedszkola i innych osób,

  7. godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.

 

§ 24

Prawa i obowiązki rodziców

 

  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.

  2. Rodzice mają prawo do:

    1. zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,

    2. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,

    3. uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do jego potrzeb,

    4. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych i doborze metod udzielania dziecku pomocy,

    5. wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.

  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

    1. respektowanie niniejszego statutu,

    2. respektowanie uchwał rady pedagogicznej,

    3. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

    4. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

    5. niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

    6. zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,

    7. zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

    8. wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,

    9. inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.

 

§ 25

Zajęcia zdalne

  1. Wśród rodziców wychowanków przedszkola na początku każdego roku szkolnego rozsyłana jest ankieta z pytaniami dotyczącymi dostępu do komputerów oraz ich wyposażenia. Wzór ankiety opracowuje dyrektor.

  2. Celem badania ankietowego, o którym mowa w ust. 1, jest uzyskanie informacji na temat posiadanego przez rodziców wychowanków przedszkola sprzętu informatycznego oraz systemów operacyjnych, co pozwoli dostosować używane w czasie zdalnego nauczania programy wykorzystywane w czasie nauki zdalnej.

  3. W przypadku braku dostępu do sprzętu komputerowego dyrektor ustala indywidualnie z rodzicami wychowanka zasady jego uczestnictwa w nauce zdalnej.

  4. W zależności od uzyskanych wyników badania ankietowego, o którym mowa w ust. 1, w zakresie dostępności do sprzętu komputerowego i internetu dyrektor wybiera jedną z metod prowadzenia zajęć zdalnych:

  • synchroniczną – nauczyciel i wychowankowie pracują w jednym czasie z wykorzystaniem platformy do prowadzenia zajęć online,

  • asynchroniczną – nauczyciel i wychowankowie pracują w różnym czasie, z wykorzystaniem prezentacji, linków do materiałów edukacyjnych, filmów dostępnych na wybranej platformie edukacyjnej,

  • łączoną – pracę równoległą łączy się z pracą rozłożoną w czasie,

  • konsultacje – nauczyciel jest dostępny online dla wychowanków i rodziców.

  1. Każdy rodzic otrzymuje dane logowania do platformy, o której mowa w ust. 4. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach hasło dostępu do platformy powinno zostać przez rodziców wychowanka niezwłocznie zmienione.

  2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem: poczty elektronicznej, innych środków komunikacji,materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN-u, kuratorium oświaty, CKE i OKE, materiałów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.

  3. Dyrektor odpowiada za skoordynowanie dziennej i tygodniowej liczby zajęć, w tym za ustalenie limitu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym, zarówno w tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (lub innym urządzeniu multimedialnym).

  4. Zadaniem wychowawcy jest systematyczne, raz w tygodniu, zamieszczanie rozkładu zajęć dla oddziału.

  5. Nauczyciele przekazują wychowankom, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość, o których mowa w ust. 4, informację o zadaniach dla dzieci z terminem ich wykonania/przesłania, nie krótszym niż siedem dni i ustalonym w taki sposób, aby wychowankowie mieli możliwość wykonania zadania w warunkach pracy zdalnej.

  6. Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie przedszkola.

  7. Dyrektor powołuje zespół ds. zdalnego nauczania, którego zadaniami są wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.

  8. Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora, w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.

  9. Cele obserwacji, o których mowa w ust. 1, to weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki, obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących komunikowania dzieciom celów zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania dzieci w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania, liczby zadawanych prac domowych. Obserwacje dyrektor prowadzi zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym.

  10. Dyrektor przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.

  11. Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez dyrektora przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, za pomocą komunikatorów internetowych.

  12. Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.

  13. Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.

  14. Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.

  15. Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.

  16. Zajęcia online lub offline oraz godziny konsultacji z rodzicami, ewentualnie z dziećmi, dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli.

  17. Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy. Nauczyciele wychowawcy potwierdzają obecność wychowanków na zajęciach.

 

§ 25

Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola

 

Przedszkole uzyskuje środki finansowe na działalność z następujących źródeł:

  1. dotacji przewidzianych przez Ustawę z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 17 ze zm.) dla przedszkoli pochodzących ze środków gminy,

  2. opłat wnoszonych przez rodziców (opiekunów prawnych) z tytułu świadczenia usług wychowania przedszkolnego i za żywienie,

  3. środków publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, które mogą być przeznaczone na wspieranie działalności oświatowej, w tym ze źródeł zagranicznych,

  4. darowizn.

§ 26

Postanowienia końcowe

 

  1. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

  2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.

  3. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola przedszkole może współpracować

z placówkami kultury i fundacjami.

  1. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem podjęcia.

  2. Traci moc poprzedni statut przedszkola.

 

Niniejszy statut został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.09.2022 r. uchwałą nr 7/22-23.